Ministrul Educației, Monica Anisie, prezentă luni la o dezbatere privind rezultatele testelor PISA 2019, a declarat că Ministerul se va focusa pe revizuirea urgentă a programelor școlare numai după constituirea grupurilor de lucru pentru stabilirea planurilor cadru și că va propune constituirea unor „școli-pilot”, pentru a verifica în ce măsură funcționează modificările.
„Toate măsurile care ar trebui să fie luate pe un termen cât mai rapid trebuie să urmărească, pe de o parte, o anumită echitate în sistem, dar și calitatea actului educațional. Prin urmare, (…) ne vom concentra să revizuim urgent programele școlare numai după ce vom constitui grupurile de lucru pentru stabilirea planurilor cadru. Acesta e cel mai urgent lucru pe care îl putem face la nivelul Ministerului Educației”, a spus Anisie.
„Totodată, voi propune și activarea articolului 26 din Legea educației naționale, care prevede constituirea unor școli de aplicație, unor școli-pilot în care să vedem dacă funcționează, să nu mai mergem așa în orb, fără a avea în spate o cercetare profesionist realizată”, a spus Anisie”, a completat aceasta.
Ministrul a invocat în acest sens, al reformelor din educație și importanța introducerii din anul universitar 2020-2021 a masteratului didactic. Anisie a menționat că altă idee „de luat în calcul” este venită din partea unui grup de cercetători și vizează înființarea unor școli de profesori
„Din anul universitar 2020 – 2021 vom realiza sau vom introduce ceea ce trebuia făcut demult, din 2011, (…) masteratul didactic. Vom pilota în cinci universități din România și nu în ultimul rând, dacă vorbeam despre formarea aceasta a profesorilor, în cadrul grupului de lucru (constituit după rezultatele testelor PISA, n.r.). Săptămâna trecută s-a propus chiar înființarea unor școli de profesori. E o idee care a venit din partea grupului de cercetători prezenți la acea întâlnire și este de luat în calcul, pentru că fragmentarea aceasta pe diferite discipline poate nu este bună, poate am realiza în felul acesta o pilotare și pe o scoală de profesori, așa cum au numit-o colegii cercetători prezenți la întâlnirea de săptămâna trecută”, a precizat Anisie.
Anisie a invocat și importanța formării profesionale a dascălilor, care, potrivit acesteia, nu trebuie făcută „doar de dragul formării”.
„În cadrul Ministerului Educației și Cercetării se află în plină desfășurare proiectul ‘CRED’ în care sunt formați profesorii și sper ca acest proiect să-și atingă obiectivele, pentru că o formare doar de dragul formării nu cred că mai este în anul acesta viabilă, dacă nu ne ancorăm în realitatea societății, nu realizăm pentru profesori o formare care să ducă la un act educațional de calitate și ancorat în realitate”, a declarat ministrul.
Întrebată ce măsuri vor fi luate pentru a evita ca elevii claselor a VI-a și a VII-a din prezent să repete episodul rezultatelor slabe de la testările PISA din acest an, ministrul a spus că dat fiind faptul că aceste generații învață după alte programe, se așteaptă ca rezultatele să fie unele mai bune.
„Programele scolare pe care le-au urmat acesti elevi sperăm să fie unele care să le permită sa aiba niste rezultate mai bune decat au avut cei care au dat în 2018. Acesti elevi sunt cei care au învățat după programele elaborate în 2016″, a conchis ministrul.